Design om op te eten
In mijn werk als UX-designer kom ik van allerlei termen tegen. Veel daarvan refereren aan het dagelijks leven en een aantal daarvan refereren zelfs aan voedsel. Termen als ‘Cookies’, ‘Hamburger menu’, ‘breadcrumbs’ vliegen dagelijks om mijn oren. Daarom kreeg ik een idee; Design om op te eten.
Het idee is de alledaagse voedseltermen in webdesign letterlijk te nemen en zo de website te ontwerpen. Het beruchte hamburger menu vormgegeven als een echte hamburger bijvoorbeeld. En ‘breadcrumbs’ zijn echte kleine broodkruimeltjes geworden.
Het recept voor ‘design om op te eten’
Alle ingrediënten in het recept voor het design:
1. Hamburger menu
Het hamburger menu is een berucht element uit de webdesign wereld. Want is het een universeel begrepen symbool voor een menu of moet je er nog steeds bijzetten dat het een menu is? De reden waarom het een hamburger menu wordt genoemd, is natuurlijk de gelijkenis met de lekkernij. De onder en bovenkant van een broodje en hamburger ertussen.
2. Breadcrumbs
De ‘breadcrumbs’ (of broodkruimels) komen natuurlijk van het verhaal van Hans en Grietje. Die door het strooien van broodkruimels dachten het pad naar huis weer terug te kunnen vinden. Zo werkt dat voor de websitegebruikers natuurlijk ook. Via de ‘breadcrumbs’ kunnen gebruikers zien wat het pad is naar de pagina waar ze op dit moment zijn.
3. Cookies
Cookies zijn tegenwoordig ook een hot topic. Tegenwoordig moeten websites aan de GDPR wetgeving moet voldoen. Dit betekent onder andere dat gebruikers de keuze moet krijgen bepaalde cookies aan of uit te zetten. Dus accepteren ze die cookies wel of niet? Nemen ze wel een ‘byte’ of niet?
4. Apple Pro
Ondanks dat het geen web element is, vond ik wel dat ‘Apple’ een plekje moest krijgen in het design. ‘Apple’ – onder leiding van Steve Jobs – zorgde voor een revolutie in design en web design. En het is natuurlijk ook het welbekende stukje fruit. Deze specifieke appel (uit het logo) viel trouwens op het hoofd van Isaac Newton toen hij de zwaartekracht theorie bedacht.
5. Banana for scale
De ‘banana for scale’ is eigenlijk een grap, maar tegelijkertijd ook serieus. Het is de oplossing voor een probleem in webdesign. Op het web is het namelijk lastig om de schaal van een product aan te geven. Pas wanneer je er een object naast zet waarvan iedereen de standaard grootte kent, kun je je tonen wat de schaal is van het aangeboden product. Dit kan met bijvoorbeeld een banaan. Daarvan weet iedereen de standaard grootte. Natuurlijk wordt (vrijwel nooit) een banaan gebruikt, maar vaak een object dat past bij het product dat verkocht wordt.
6. (Fruit) Basket
Als laatst de ‘basket’, het winkelmandje waar je je producten in kunt doen. Die voor deze gelegenheid om is getoverd tot een grote fruitmand.
Meer design om op te eten
Er zitten nog meer kleine grapjes in het design, maar die mag je zelf gaan ontdekken. Verder heb ik nog ander designblogs en design attempts om te verorberen. Check ze allemaal!